האקדמיה ובית הנשיא ערכו מפגש ראשון בסדרת "מדע ודעת" בנושא "חקר הגנום האנושי: סיכונים וסיכויים"
רשימת קיצורי מקלדת
שנה גודל כתב: + -

האקדמיה ובית הנשיא ערכו מפגש ראשון בסדרת "מדע ודעת" בנושא "חקר הגנום האנושי: סיכונים וסיכויים"

31/10/2022
ב-31 באוקטובר 2022 קיימה האקדמיה בבית הנשיא בירושלים את המפגש הראשון בסדרת אירועי "מדע ודעת", מיוזמתם של נשיא האקדמיה פרופ' דוד הראל ונשיא המדינה מר יצחק הרצוג. המפגש התמקד בחקר הגנום האנושי, על הסיכונים והסיכויים שבו, ונערך בנוכחות מאות אורחים, תלמידות ותלמידים מתוכניות "אלפא" ו"אידיאה" של "מרכז מדעני העתיד" מחמישה מוסדות אקדמיים וכן תלמידי תיכון מצטיינים מטייבה, מבית ברל ומירושלים. הוא שודר בשידור חי למאות צופים באתר האקדמיה ובערוץ היוטיוב.
 
נשיא המדינה מר יצחק הרצוג מברך במפגש.  
 
"זו יוזמה חשובה מפני שהיא משקפת את הערך העצום של מדעים בחיים של כולנו ולא פחות מכך, מפני שהיא מתווה דרך להתמודדות עם האתגר הגדול של חשיפת הציבור למחקר במובנו העמוק, העשיר והרלוונטי כל כך עבור כולנו", הדגיש נשיא המדינה בברכתו בפתח האירוע, "זו גאווה עצומה לארח כאן את הטובים שבמוחות של מדינת ישראל, חוקרות וחוקרים מבריקים, שמביטים על העולם שלנו - רואים אותו שנים קדימה, ומצעידים אותו שנים קדימה. אני שב ומודה לכולכם על ההתכנסות המבורכת".
 
נשיא האקדמיה פרופ' דוד הראל מברך במפגש.  
 
נשיא האקדמיה אמר בברכתו כי "נדמה שאין רגע מתאים יותר בתוך הרעש הכללי להתאחד סביב המדע ולהעלות אותו על נס. במדע, בניגוד לפוליטיקה, אין דעות לכאן ולכאן אלא אמת אבסולוטית, מבוססת עובדות, נתונים אמפיריים ולוגיקה מוצקה". פרופ' הראל הוסיף כי "בשנים האחרונות ניתן היה להיווכח פעם אחר פעם בכך שהמדע מהווה עוגן איתן של יציבות ורצינות בעיתות סוערות. במיוחד נכון הדבר בהקשר של משבר האקלים, וכן בתקופת מגפת הקורונה המטרידה, שעוד מרימה מדי פעם את ראשה. בעיית האקלים מרבה להעסיק אותנו באקדמיה הלאומית למדעים, אך גם את בית הנשיא, שהציב, בצדק, את ההתמודדות עמו במרום סדר העדיפויות. אנו גאים ומודים לכבוד הנשיא על ההיענות הנלהבת ליוזמה שלנו לייסד ולקיים את סדרת מפגשי 'מַדָּע וָדַעַת', שתתמקד בסוגיות שונות במדעים כולם: במדעי הטבע והמדעים המדויקים וגם במדעי הרוח והחברה". פרופ' הראל הביע תקווה שהמפגשים הנוספים בסדרה שתוכננו לשנת תשפ"ג ייערכו במועדם ושאחד מהם יתארח במוסד חינוכי בפריפריה.
 
מימין לשמאל: פרופ' יוסי שילה, פרופ' בת שבע כרם, רן רזניק, נגה בניש, סלאח אבו עמשה. 
 
את ההרצאה המרכזית במפגש נשא חבר האקדמיה פרופ' יוסי שילה מאוניברסיטת תל אביב. היא עסקה ברווחה הנפשית שהסבה התפתחות חקר הגנום בצד שורת הדילמות האתיות הכרוכות במידע גנטי שנמסר לאדם על הקרובים אליו. עוד נגעה הרצאתו בשאלות הבחירה הגנטית והגילוי המוקדם של מומים בעוברים ובעלות הגבוהה של ריפוי גנטי. על הרצאתו של פרופ' שילה הגיבו פרופ' בת שבע כרם, חוקרת במכון למדעי החיים ע"ש סילברמן באוניברסיטה העברית בירושלים, ורן רזניק, כתב בכיר ופרשן בריאות ב"ישראל היום", שהאירו את הסוגיות האתיות שבחקר הגנום מהזוויות המחקריות והציבוריות שבהן נתקלו במהלך עבודתם.
 
המפגש נחתם בשאלות שני תלמידים שהוזמנו למפגש: נגה בניש, תלמידת כתה י"ב המשתתפת בתוכנית "אלפא" באוניברסיטת בן גוריון בנגב וסלאח אבו עמשה, תלמיד כתה י"א בבית הספר הרב-תחומי עמל אחווה על שם יוּסף שאהין בטייבה, שהעלו סוגיות פילוסופיות ודתיות הנוגעות להתפתחות חקר הגנום.
 
מימין לשמאל: פרופ' יוסי שילה, פרופ' בת שבע כרם, רן רזניק, נשיא המדינה מר יצחק הרצוג, נשיא האקדמיה פרופ' דוד הראל, נגה בניש, סלאח אבו עמשה.