ראה אור: "שלוש קריאות אדריכליות: וילה סבואה כמקרה מבחן של פרשנות האדריכלות המודרניסטית", מאת ערן נוימן
רשימת קיצורי מקלדת
שנה גודל כתב: + -

ראה אור: "שלוש קריאות אדריכליות: וילה סבואה כמקרה מבחן של פרשנות האדריכלות המודרניסטית", מאת ערן נוימן

האקדמיה הלאומית הישראלית למדעים שמחה להודיע על הופעת החוברת השלישית בדברי פורום צעירי מדעי הרוח והחברה של האקדמיה
09/10/2016
 
האקדמיה הלאומית הישראלית למדעים שמחה להודיע על הופעת החוברת "שלוש קריאות אדריכליות: וילה סבואה כמקרה מבחן של פרשנות האדריכלות המודרניסטית", מאת ערן נוימן (בסדרת דברי פורום צעירי מדעי הרוח והחברה של האקדמיה, חוברת 3, תשע"ו, 16 עמודים, כריכה רכה. ISSN 2308-3603).
 
המאמר בחוברת מציג שלוש פרשנויות לווילה סָבוּאה, שתכנן בסוף שנות העשרים של המאה העשרים אחד מאבות האדריכלות המודרניסטית, האדריכל השווייצי-צרפתי לה קורביזיה. הווילה, שנבנתה בפואסי שבפאתי פריז, היא יצירה אדריכלית ייחודית שרבים רואים בה מופת של האדריכלות המודרניסטית בפרט ושל האדריכלות בכלל, ומאז הקמתה ועד היום היא נושא לדיונים ופרשנויות.
 
את הפרשנות הראשונה הציע היסטוריון האדריכלות השווייצי זיגפריד גידיון בתחילת שנות הארבעים. גידיון, בן דורו של לה קורביזיה שהושפע ממנו רבות, פירש את הווילה פרשנות לינֵארית, כפי שראה אותה לה קורביזיה, ולא הציע ראייה ביקורתית של הווילה. שנייה נידונה פרשנותו של תאורטיקן האדריכלות הבריטי-אמריקאי קולין רואו במחצית השנייה של שנות הארבעים. רואו הציע תפיסה סטרוקטורליסטית של הווילה והראה באמצעותה שהאדריכלות המודרניסטית למעשה שואבת מאדריכלות הרנסנס ההומניסטית. הפרשנות השלישית היא פרשנותה של תאורטיקנית האדריכלות הקטלאנית-אמריקאית בֵּאטריס קולומינה, שהתפרסמה בסוף שנות השמונים. קולומינה הציעה תפיסה מדיומלית של הווילה וקשרה את העקרונות שהווילה מושתתת עליהם לעלייתן של מדיות ההמונים כגון הקולנוע.
 
הפרשנויות השונות של הווילה מציגות לא רק את מורכבותה של הווילה עצמה אלא גם את התמורות שחלו בהיסטוריוגרפיה האדריכלית כתחום דעת לאורך המאה העשרים. בעוד שבעשורים הראשונים של המאה הייתה פרשנות האדריכלות פנים-דיסציפלינרית והתייחסה בעיקר לכוונת האדריכל היוצר, לקראת סוף המאה נעשו הפרשנויות ביקורתיות ובעלות זוויות ראייה מולטי-דיסציפלינריות.
 
ד"ר ערן נוימן הוא אדריכל וחוקר תהליכי עיצוב ותכנון ופרשנות של האדריכלות המודרנית, בעיקר זו של המחצית השנייה של המאה העשרים.
 
לקבלת פרטים נוספים ולהזמנות: מחלקת הפרסומים - ההפצה, כיכר אלברט איינשטיין, רחוב ז'בוטינסקי 43, ת"ד 4040, ירושלים 9104001
טל': 02-5676233
פקס: 02-5666059