קריאה דחופה לראשי הקהילה האקדמית והמדעית הבין-לאומית
רשימת קיצורי מקלדת
שנה גודל כתב: + -

קריאה דחופה לראשי הקהילה האקדמית והמדעית הבין-לאומית

30/10/2023
ב-30 באוקטובר פרסמה הנהגת הקהילה המדעית בישראל קריאה דחופה לראשי הקהילה האקדמית והמדעית הבין-לאומית.
כותרת המכתב היא "ישראל בשעתה הקשה ביותר - קריאה לקהילה המדעית והמחקרית הבין-לאומית" וחתומים עליו נשיא האקדמיה הלאומית הישראלית למדעים פרופ' דוד הראל, יו"ר הוועדה לתכנון ולתקצוב של המועצה להשכלה גבוהה בישראל פרופ' יוסף מקורי ויו"ר ההנהלה האקדמית של הקרן הלאומית למדע, פרופ' דניאל זייפמן.
המכתב מדגיש את חשיבותם הקריטית של מאמצים מיידיים ומרוכזים לטפל בהפגנות התמיכה בחמאס המתקיימות בקמפוסים אקדמיים ברחבי העולם ולהגן על חייהם של סטודנטים ואנשי סגל ישראלים ויהודים.

המכתב נשלח לנשיאי אקדמיות למדע בחו"ל ולראשי ארגוני מדע בין-לאומיים.

 
 
לקריאת כתבה במקור ראשון על המכתב
__________________________________________________________________________
 
עבור: ראשי הקהילה האקדמית והמדעית ברחבי העולם
מאת: פרופ' דוד הראל, נשיא האקדמיה הלאומית הישראלית למדעים
פרופ' יוסף מקורי, יו"ר הוועדה לתכנון ולתקצוב, המועצה להשכלה גבוהה בישראל
פרופ' דניאל זייפמן, יו"ר ההנהלה האקדמית, הקרן הלאומית למדע
 
הנידון: ישראל בשעתה הקשה ביותר - קריאה לקהילה המדעית והמחקרית הבין-לאומית

אנו ראשי שלושת הארגונים האמונים על קידום המחקר המדעי וההשכלה הגבוהה בישראל, ומדענים פעילים בעצמנו.
 
המתקפה הרצחנית וחסרת התקדים באכזריותה של חמאס על יישובים ישראליים ב-7 באוקטובר, המזכירה את המעשים המחרידים של דאע"ש, היא ככל הנראה המאורע ההרסני ביותר שידע העם היהודי מאז השואה. לפי שעה, אנו מתאבלים על רציחתם של למעלה מ-1,400 בני אדם, בהם משפחות שלמות שנמחו מעל פני האדמה, ועל חטיפתם של כמעט 240 חפים מפשע על ידי חמאס. בקורבנות התמימים של אותו יום נורא, אשר בו גם נפצעו אלפי בני אדם, נמנים גם תינוקות, ילדים, נשים, נכים וזקנים.
 
לאחרונה, התרבו והתפשטו הפגנות תמיכה בחמאס באופן מדאיג ברחבי העולם, לעיתים קרובות בקמפוסים אקדמיים, ולפעמים הן מלוות בדרישות להשמדת ישראל. הזמן אינו עומד מלכת, והמצב כרגע הוא בעל פוטנציאל מפחיד להסלים ולהפוך למלחמה אזורית איומה.
אנו מצהירים באופן שאינו משתמע לשתי פנים:
ישראל תילחם בנחישות ובמלוא העוצמה להבטחת זכותה להתקיים בשלום ובביטחון, לקדם בחופשיות וללא פחד ידע, יצירתיות וחדשנות ולפתח בכל הכוח את המחקר, הטכנולוגיה וההשכלה בתחומה.

כמובן, דבר זה חייב להיעשות מתוך נקיטת כל האמצעים הדרושים כדי למנוע פגיעה באזרחים חפים מפשע – דבר שאנו דורשים באופן ברור מהממשלה שלנו. זו משימה לא פשוטה לנוכח התגובה המתבקשת למתקפת ה-7 באוקטובר ובהתחשב במנהגו של חמאס להשתמש בתושבי עזה כבמגן אנושי.
 
מכיוון שהמדע אינו יודע גבולות, ברור לחלוטין שעל מדענים ואנשי אקדמיה להתעלות מעל הרטוריקה. מטבעו של מקצוענו אנו נדרשים לדבוק באמת ולדייק בעובדות, תוך הגנה על הערכים והמוסר המשותפים לכולנו. ולכן:
אנו קוראים לכם, ראשי ארגוני האקדמיה, המדע והמחקר, עמיתינו ברחבי העולם, ראשית לגנות את הטבח הנורא של ה-7 באוקטובר גינוי פומבי וחד-משמעי, ושנית לקרוא לשחרורם המידי של כל החטופים המוחזקים בעזה. בנוסף, אנו מפצירים בכם לנקוט כל אמצעי אפשרי למנוע במוסדותיכם פעילויות הסתה מסוכנות, ולשמור על שלומם של סטודנטים ואנשי סגל ישראלים ויהודים שעלולים להיות מטרות לפעולות נקם.

המצב הנוכחי משפיע על המדע ועל מערכת ההשכלה הגבוהה בישראל. עשרות מן הנרצחים והחטופים הם סטודנטים וחוקרים ישראלים, ורבים אחרים נקראו בצו חירום לשירות מילואים. ואם לא די בכך, גם בקרב אלה שהמצב לא משפיע עליהם ישירות, השאיפה לידע מדעי הוחלפה בדאגות קיומיות. ההשפעות ארוכות הטווח של מצב זה עלולות להדהד הרבה מעבר לגבולות ישראל ותוצאותיהן יורגשו בקהילה המדעית הבין-לאומית כולה.
 
גם בסביבה האקדמית בישראל מתחילים להתגלות סימנים מדאיגים של מתיחות בקרב סטודנטים, עם פוטנציאל נפיץ להסלמה חריפה. ולכן:

כדי להגן על עתידה של מדינת ישראל, הכרחי לשמור על המרקם העדין של דו-קיום ואמון הדדי שנבנו לאורך שנים בין אזרחים יהודים לאזרחים לא-יהודים. אם לא יושקע מידית מאמץ רציני ויינקטו צעדים להורדת הלהבות, בתמיכה פרו-אקטיבית של ראשי האוניברסיטאות והמכללות, יש סכנה אמיתית להתלקחותה של אלימות הרסנית.

הבה לא נעמוד מנגד. הבה נרדוף יחד צדק, שוויון ושלום, ונוביל בנחישות כבוד עמוק לחיי אדם – כל אדם באשר הוא.
אנו מאמינים בכל ליבנו כי ניתן להגשים מטרות אלה וכי גם שלום אמיתי באזורנו אפשרי.
 
פרופ' דוד הראל,
נשיא האקדמיה הלאומית הישראלית למדעים

פרופ' יוסף מקורי,
יו"ר הוועדה לתכנון ולתקצוב, המועצה להשכלה גבוהה בישראל

פרופ' דניאל זייפמן,
יו"ר ההנהלה האקדמית, הקרן הלאומית למדע